Goed. Soms snap ik dingetjes niet. Of misschien juist wel. Ik weet het niet, ik laat het aan jullie opinie over. Dit is geen inleiding om het zoveelste stukje te openen over Pieter Omtzigt. Daar hebben zich al genoeg blogtikkers over gebogen en hoewel ik ook daar niet alles van begrijp wil ik niet de zoveelste zijn. Waar ik het wel over wil hebben. Ik snap energie niet meer zo goed. Of inmiddels juist weer beter en dan met name de zonnepanelen. En salderingsregelingen. Iets waar ik nooit over hoefde na te denken want we hebben geen zonnepanelen dus waarom zou je je dan in die materie verdiepen. Dat is hetzelfde wanneer je in een huurhuis woont en interesse hebt in hypotheekrenteaftrek. Dacht ik tot voor kort, want die hele regeling, het voordeel dat bezitters van zonnepanelen genieten, gaat dus ten koste van degene die geen zonnepanelen op hun dak hebben liggen. In het kort mijn probleem met de regeling: bezitters van zonnepanelen kunnen stroom terugleveren aan het stroomnet, milieutechnisch natuurlijk iets waar ik honderd procent achter sta. De zon straalt, je elektrische auto laadt op, de wasdroger draait, maar je vierentwintig panelen leveren nog altijd meer dan je nodig hebt dus dat geef je terug aan het net zodat je buren, die geen zonnepanelen hebben, profijt hebben van jouw productie. Nu mijn probleem: op het moment van terugleveren doen ontzettend veel mensen dat. De zon brandt, mensen zijn niet thuis dus consumeren ze hun eigen stroom niet. Gevolg is dat de prijs van de teruggeleverde stroom heel laag is. Kwestie van vraag en aanbod. Maar het recht dat de terugleveraar heeft ontleent aan het contract is dat de teruggeleverde stroom op een later, duurder moment, tegen het tarief van het moment van teruglevering, op te nemen is. Laag teruggeven, duur opnemen en dat tegen dezelfde prijs. Dat verschil in prijs verrekent de energieleverancier in de tarieven van de niet terugleveraars, met als gevolg dat je, als niet bezitter van zonnepanelen tientjes extra kwijt bent door simpelweg het feit dat anderen wel zonnepanelen op het dak leggen. Nu is er de eerste energieleverancier die dit zelf gelukkig niet eerlijk vindt, en stelt dat die kosten horen te liggen bij degene die ze veroorzaken, de zonnepaneelbezitters. En dat is dus het ding dat ik niet begrijp, dat die bezitters daar zo fel tegenin gaan. Ik snap dat het niet leuk is wanneer jouw voordeel minder wordt, maar het feit dat jouw voordeel niet meer door je buren betaalt wordt zou toch niet als onrecht moeten aanvoelen. Daarnaast, na dit hele verhaal, is er toch nog iets wat ik niet begrijp qua energie. Waarom zijn er nog steeds piek en daluren. En zijn die daluren van elf uur in de avond tot zeven uur in de ochtend waarbij minder betaald wordt voor stroom terwijl er een overcapaciteit door zonnepanelen is op juist die andere uren. Moeten piek en daluren niet langzaam eens omgedraaid worden?

Plaats een reactie