Ik spoel mijn gezicht na het scheren af, blijf nog even genietend in het warme water staan en draai dan de kraan helemaal naar rechts. Heel even blijft het warme water mijn lijf strelen maar dan verlaat de warmte abrupt het water en voel ik de ijzige stralen op mijn huid. Even happen naar adem, dan langzaam draaien en mijn gezicht in het koude water. Dat voelt fijn, daar word je wakker van. Dan weer terug naar mijn rug. Nog steeds koud maar niet meer zo erg dat mijn adem erdoor verandert. Mijn ochtendritueel. Ik doe het nu bijna anderhalf jaar. Ik begon ermee toen ik een artikel las over de heilzame werking van een koude douche, sinds die tijd ben ik nog geen enkele keer ziek geweest, passeerden er twee griep epidemieën waar ik beide keren van verschoond van ben gebleven. Ik wil graag geloven dat het door mijn koude douche ritueel komt, ik moet het geloven want anders is het me het afzien in de ochtend niet waard. Ik zet de douche uit. Huid rood, handen en voeten wit, daar is het bloed weggetrokken. Afdrogen, langzaam warm worden. Klaar wakker, ik voel de energie in mijn lijf, ik heb zin in een nieuwe dag.

Plaats een reactie