Ik rijd weg in het gehuurde busje richting Hasselt om twintig kasten op te halen die over ongeveer een maandje nodig zijn voor de interieurbouwer. Er zit geen navigatiesysteem in het busje dus ik zet het adres in België in de navigatieapp die ik ook gebruik als ik op de Tripl aan het bezorgen ben. Ik rijd de straat uit en ik weet dat ik naar links moet maar de navigatie stuurt me naar rechts. Ik kijk op het schermpje en zie hoe het rode lijntje naar de oude brug krult en vervolgens door Blerick heen slingert. Ik ben geografisch niet goed onderlegd en heb hulp nodig om op een plaats van bestemming ook daadwerkelijk te arriveren. Ik weet echter wel dat, wanneer ik richting Hasselt in België moet rijden, ik eerst richting Maastricht moet. Terwijl ik koppig de navigatie negeer en naar links rijd, bedenk ik me opeens dat ik die navigatie op de Tripl gebruik en om die reden het vinkje bij vermijd snelwegen heb aangezet. De route die het systeem heeft uitgezocht gaat helemaal binnendoor. Ik zet snel de navigatie uit en besluit om ergens bij een tankstation of parkeerplaats te stoppen om even uit te zoeken hoe ik de snelwegen weer kan toevoegen maar rij vooralsnog richting Maastricht. In Roermond, net voor de Roertunnel, stop ik even bij een tankstation. Ik vind vrij snel de instelling, start de navigatie en rij weer door. Vertraging van een paar minuutjes. Ik zie de tunnel in de verte en opeens zie ik een stoplicht rood oplichten. Overal zie ik waarschuwingslichten op de auto’s flitsen terwijl iedereen remt en ik rem ook maar vind in de mij vreemde bus even de waarschuwingslichten niet wat me weer een paar keer flitsen van groot licht van de vrachtwagen achter me oplevert en ik hef mijn arm excuserend hoog tot ik besef dat de vrachtwagenchauffeur door de lengte van de bus mij echt niet kan zien. Dan staat alles stil. Eventjes laat ik de motor nog aan, maar ik zie een eindje verder het rode stoplicht, dus zet ik mijn motor af in afwachting van groen. Het probleem van een sluiting van een tunnel is dat je niet weet hoe lang het gaat duren, je weet niet wat er aan de hand is, je kunt alleen maar wachten. Uiteindelijk duurt het een kwartier. Dat is te behappen. En ik keek af en toe of het stoplicht op groen zou springen maar dat doet het uiteindelijk helemaal niet. Het gaat van rood, naar oranje, naar uit.

Plaats een reactie